Правила и методика составления и заполнения анкет, резюме. Собеседование при устройстве на работу.

 Правила и методика составления и заполнения анкет, резюме. Собеседование при устройстве на работу.

Цели:

1. Познакомить с правилами заполнения разных видов анкет, написания резюме; с наиболее употребительными словами и словосочетаниями по теме.

2. Научить адекватному использованию в общении  часто употребляемых коммуникативных клише и формул, необходимых для ведения собеседования при устройстве на работу; правильному оформлению анкет, резюме.

3. Практиковать информативное чтение текста по теме.

4. Сформировать навыки ведения собеседования с иностранными партнерами в процессе поиска работы, развивать коммуникативные навыки, познавательный интерес.

5. Привить нормы тактичного поведения, деловой этикет собеседования, уважение к выбранной специальности.

Оборудование:

Раздаточный материал (образцы анкет, текст с рекомендациями по оформлению резюме, карточки с вопросами к тексту, шаблоны диалогов), переводные словари, компьютер с обучающей программой «Английский. Путь к совершенству. Полный интерактивный курс», мультимедийная система.

Ход занятия

I.Подготовка к восприятию иноязычного материала.

  1. Организационный момент. (1 мин)

Good morning! Sit down. I’m very glad to see you. Duties, can you tell me, how many of you are absent today? Today we have a special sum-up lesson and our guests present here.

Let’s prepare for today’s lesson. Everyone must have:

  • instructions for the lesson
  • dictionaries
  • books and your knowledge.

During the lesson be very active, attentive and don’t be nervous. Tell me what you can. Don’t be afraid of making mistakes. We learn from our mistakes. Are you ready to work hard? Let’s start.

  1. Сообщение темы и целей занятия.(1 мин)

T: The topic of today’s lesson is: Filling out of application forms, resume. Interview for a job.

It’s necessary to be able to speak English very well, especially nowadays, when cooperation between different countries in all spheres of our life is steadily increasing. That is why at the end of the lesson you should be able to use new typical phrases and words for a job interview abroad. You’ll learn how to fill in application forms, resume necessary for getting a job. We shall speak about skills and qualities that need for future accountant.

Who can translate my words for our guests?

Грамотно заполненные анкеты и резюме при устройстве на работу – это первое условие успеха. Эти документы должны убедить работодателя пригласить вас на дальнейшее собеседование. В наши дни, когда расширяется сотрудничество между странами, необходимо уметь заполнять документы не только на русском и украинском, а также  и на английском языке. Поэтому к концу урока мы научимся заполнять анкеты и проводить собеседование при устройстве на работу за границей.

3. Мотивация изучения темы. (1 мин)

Данная тема изучается не только в курсе английского языка. Вы встретитесь с правилами заполнения документов, необходимых при устройстве на работу еще на 3-м курсе при изучении права и делового языка.

Итак, для того чтобы быть конкурентоспособным на современном рынке труда особенно в эпоху расширяющихся деловых международных контактов, будущим специалистам — бухгалтерам необходимо не только знать основные положения в оформлении деловой документации на русском языке, но и уметь правильно заполнять анкеты, составлять резюме на международном языке, которым является английский. При устройстве на работу в иностранную организацию необходимо уметь грамотно вести собеседование с работодателем, для чего потребуется знание речевых клише по теме.

  1. Warming – up. Phonetic drills. (5 мин)

T: Studying English can be rather exciting if you can understand some proverbs in English. I prepare 3 proverbs for you. Form 3 groups for further work with these proverbs.

Read these proverbs, try to translate and use as the topic for unprepared speech in each group.

You never know what you can do till you try.

Jack of all trades and master of none.

What we do willingly is easy.

Let’s start to study the main part of the lesson.

II.Основная часть занятия

1. Check on homework. (5 мин)

T:  Let’s discuss jobs, skills, qualities, using the Key Words box (APPENDIX 1). Discuss the following questions:

  1. What job areas have become more important in the last ten years?
  2. What jobs have become less important?
  3. What skills and qualities are useful to get a good job nowadays?
  4. What personal characteristics are important for future accountant?
  5. What are some basic requirements of an accountant?
  6. Why is an accountant a key person in any organization?

2. Reading. «Writing a resume when applying for a job. Recommendations and advice»

T: The knowledge of a foreign language means the ability to communicate using its spoken and written forms. What do you usually write in English? When applying for a job? At today’s lesson you’ll learn how to write resume, application forms when applying for a job. There is a text about it. But first, let’s study necessary vocabulary. Look up the following words in Appendix 2. If you don’t know them find their meanings in the dictionaries and write down the translation.

  1. Reading activity. Чтение текста. (5 мин)

T: Now read the text. APPENDIX 3

While reading the text be ready to answer the questions.

  1. Post-reading activity. Выполнение послетекстовых заданий. (2 мин)

T: Answer the questions:

  1. What items should resume contain?
  2. How should all the data be presented in this document?
  3. What does the item “job objective” mean?
  4. What is a reference? Who writes it and when?
  5. Give detailed information how to write resume.

 Presentation. Знакомство с бланками анкет. APPENDIX 4. (5 мин)

T: There are some samples of Application Forms, Resume necessary when applying for a job. Look at them and try to translate some items.

  1. Writing practice. Практическое заполнение анкет. (10 мин)

T: Imagine that you are looking for a job of accountant and you are to fill in these application forms.

  1. Listening. Представление диалогов по теме для аудирования.
  2. Questions:

T: While you are looking for a job you are invited to a first interview. Can you tell me what questions you are asked?

  1. Are you married or single? (marital status)
  2. What do you do in your free time? (hobbies, interests)
  3. What’s your phone number?
  4. What do you do? (occupation)
  5. Where did you work?

    1. Vocabulary practice: (8 мин)

  T: Look at APPENDIX 5 and try to repeat them after the native speakers

  1. Listening. Этап слушания диалогов. (10 мин)

T: Divide into two groups. You will hear how Dave and Nicole are speaking about Dave’s applying for a job.

Group A will hear Interview for a job.

Group B will hear Consider a job offer.

3)Этап проверки понимания прослушанного.(5 мин)

  1. T: Now tell me, please, which statements are true and which ones are false?

APPENDIX 6.

6. Speaking practice. Тренировка употребления речевых клише в диалогах на практике. (15 мин)

T: Imagine that you are invited to the job interview to one firm “Holidays”. There is a personal manager in it. Think of the information about yourself. Work in pairs. Student A is an interviewer and student B is an interviewee. Read the samples of dialogs and make up your own dialogs according to the models. APPENDIX 7.

  1. Заключительная часть занятия

1.. Выставление оценок. Подведение итогов занятия.  мин

T: What did you learn to do at today’s lesson?

What documents has the applicant to present to apply for a post?

Is it difficult for you to speak like an applicant for a job?

  1. Homework. Домашнее задание. (1 мин)

T: Write down from your memory one of the dialog created in class. Write a resume. Be ready to discuss it.

Скачать приложения